Psycho Motorische Kinder Therapie Psychomotorische Kindertherapie is bedoeld voor
kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling en dat uiten
in hun gedrag. Elk kind beweegt zich op eigen wijze in
de wereld. De ervaringen die het kind daarbij opdoet,
bepalen de cognitieve, motorische, emotionele en sociale
ontwikkeling, ook in het latere volwassen leven. Om die
reden zijn bewegen en spelen de belangrijkste
instrumenten in de behandeling door de
psychomotorisch kindertherapeut. De psychomotorisch
kindertherapeut ‘leest’ het gedrag van het spelende en
bewegende kind en helpt het kind spelenderwijs emoties
te verwerken, stress te reguleren en nieuwe
gedragspatronen te ontdekken. Zo vervangt het kind
oude patronen door nieuwe ervaringen die vruchtbaar
zijn voor de ontwikkeling en het verdere leven. Het kind
staat daardoor weer met zelfvertrouwen in de wereld en
kan op eigen kracht weer verder. Voorbeelden van hulpvragen waaraan gewerkt kan worden binnen de PMKT zijn: - Meer zelfvertrouwen krijgen - Beter kunnen omgaan met gevoelens zoals boosheid en verdriet - Beter kunnen spelen met andere kinderen - Reëel zelfbeeld krijgen en ervaren dat je er mag zijn. Griefelen Griefelen is het proces om van spanning te komen tot ontspanning. Van een ontregeling naar een (hernieuwd) evenwicht Het Griefelprogromma ondersteunt kinderen hierbij. Het programma biedt handreikingen om het vermogen tot zelfregulatie op alle gebieden te ondersteunen, denk aan gedrag, emotie en hechting. Jonge kinderen (2,5 – 7 jaar) kunnen op deze manier leren om de stress van alledag beter aan te kunnen. Jonge kinderen weten zich soms geen raad wat ze gewaarworden in hun lichaam, wat het doet met hun energie niveau en ze hebben vaak nog niet voldoende taal om op een adequate manier te kunnen communiceren. Dat kan invloed hebben op de cognitieve, sociale– en de emotionele ontwikkeling. Het Griefelprogramma geeft hen handvatten om de gewaarwordingen te leren (her)kennen, hier taal voor te ontwikkelen en om van de (bij de gewaarwordingen behorende) spanning te komen tot ontspanning. Dit alles met een voor hen vertrouwde volwassene, waardoor de hechting versterkt wordt. Een belangrijke rol in het leerproces is dus weggelegd voor:
Rots en Water Doel van het Rots en Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Deze doelstelling wordt bereikt door het ondersteunen en bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kind, jongere en jong volwassene (4 - 18+). Daarbij wordt ouderparticipatie gestimuleerd en waar mogelijk getracht de buurt/wijk in dit proces te betrekken. |